5x SCHERPER ACHTER HET STUUR OP VAKANTIE

Ongeveer de helft van de Nederlandse vakantiegangers gaat met de auto op vakantie. De top 5 landen zijn; Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland en België. Het kan een complete hel of een enorme verademing zijn. Hoe lang je er ook over doet, urenlang autorijden is toch best een inspanning en vraagt om absolute focus en energie. En hoe fit je ook voelt, na een tijdje komt het bekende ‘inkakmomentje’. Wat te doen?

 

1. Muziek

Autorijden is in principe voor de meeste mensen een simpele handeling. Het feit dat je concentratie wegzakt tijden het autorijden geeft aan dat het eigenlijk te simpel is. Zet de radio maar eens uit, je zult merken dat je dan eerder verveeld raakt. Zorg daarom dat je in ieder geval een bibliotheek vol muziek mee op reis neemt. Pro tip: zorg voor nieuwe muziek dat je nog niet eerder hebt gehoord. Je luistert er op een andere manier naar waardoor je koppie erbij blijft. Variatie van genre is een pré. Niemand wordt vrolijk van 10 uur non-stop hip-hop.

 

2. Andere route

Wat ook helpt om scherper te blijven is een andere route nemen waardoor er meer afwisseling komt in het soort wegen waar je op rijdt. Toegegeven, soms duurt de rit hierdoor net even wat langer maar je zult merken dat een andere omgeving een flinke invloed kan hebben. Je zult meer moeten opletten en hierdoor ben je gelijk een stuk scherper. Bovendien kan een ander landschap een leuk extraatje zijn. Werkt minder goed wanneer je ’s nachts een lange rit voor de boeg hebt en de omgeving donker is.

 

3. Kauw op cafeïne!

Erg voor de hand liggend komend van ons, maar kauwen op cafeïne zorgt voor een dubbele dosis focus en energie. Kauwen zorgt er namelijk voor dat maar liefst acht verschillende gedeeltes van het brein worden beïnvloed waardoor cognitieve prestaties worden verbeterd. Het stimuleert onder andere de alertheid en laat je reactiesnelheid met 10% toenemen. Cafeïne is de afgelopen jaren onderwerp geweest van veel wetenschappelijke studies waarin bewezen is dat cafeïne een positieve werking heeft op prestaties van mensen. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat cafeïne een positief effect heeft op energie, alertheid, focus, concentratie en uithoudingsvermogen. Daarnaast geeft cafeïne een gevoel van blijdschap en dat zal ook de sfeer tijdens lange ritten erg ten goede komen.

 

4. Pauze

Het is belangrijk om pauzes te nemen tijdens een lange autorit, al doen we het lang niet allemaal keurig volgens de regeltjes. Zorg dat je medepassagier de tankt terwijl jij je benen strekt. En ga dan vooral niet je facebook of insta checken want ook dat vergt weer inspanning van je brein. Het beste is een ommetje om. Lopen zorgt voor ruimte in je brein en dus weer nieuwe capaciteit op je te focussen op de weg.

 

5. Een goede temperatuur in de auto

Warme lucht zorgt extra snel voor vermoeidheid. Het laatste wat je wil is slaperigheid wanneer je nog niet zo lang onderweg bent. Dus houd de auto koel en zorg voor verse zuurstof.

 

Met deze vijf tips moet de rit minder vermoeid verlopen. Wanneer je na het nemen van pauzes en cafeïne alsnog gaat knikkebollen kan een hotel geen kwaad.

                     

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd