7 TIPS VOOR EEN VEGAN LIFESTYLE

De ethische argumenten voor een dieet zonder dierlijke producten (vlees, vis, zuivel en eieren) worden steeds populairder. Volgens onderzoek van de Universiteit van Oxford is veganistisch eten de "enige grootste manier" om je impact op de planeet te verminderen. En dit argument staat nog los van de ethische argumenten tegen het eten van industrieel gekweekte dieren die een verschrikkelijke kwaliteit van leven hebben en vaak vol krachtige antibiotica worden gepompt en zo een risico vormen voor de menselijke gezondheid. 

 

Omdat wij steeds vaker de vraag kregen of onze energy gum ook vegan is (ja dat zijn we ?), zijn we wat dieper in dit onderwerp gedoken en hebben we wat zaken opgeschreven die handig zijn om te weten als je overweegt vegan te worden of als je vaker plantaardig wil eten.

 

 1. Doe het rustig aan 

Tegenwoordig zijn de meeste restaurants maar ook de meeste supermarkten goed ingericht op mensen die veganistisch eten. De beschikbaarheid van vegan producten betekent dat het zoveel makkelijker is geworden dan voorheen. Mocht je vegan willen worden of vaker vegan willen eten dan is ons advies om de producten stap voor stap te vervangen door alternatieven, of het nu melk, mayonaise of yoghurt is. En hoewel er een paar geheime wapen ingrediënten op je radar moeten staan, is een gezonde eetlust voor granen, bonen, fruit en groenten meestal alles wat je echt nodig hebt om te beginnen. Voor velen is een langzame overgang duurzamer (en aangenamer) dan een draai van 180 graden. Op die manier is het contrast minder groot en kun je er langzaam aan wennen. Neem voordat je begint, even de tijd om de basisbegrippen van plantaardige voeding door te nemen en zoek een handig alles-in-één boek.

 

 2. Denk aan je eiwitten

In de voedingswetenschap is er veel discussie over dierlijke eiwitten versus plantaardige eiwitten. De crux ligt omtrent de discussie of het mogelijk is om essentiële eiwit bouwstenen, die we aminozuren noemen, uit plantaardig voedsel te halen. Het is een complexe discussie waar wij onze handen niet aan gaan branden. Feit is wel dat eiwitgebrek een heel zeldzaam iets is in de westerse wereld. Wil je de stap maken naar vegan en ben je op zoek naar eiwitvervangers dan zijn de volgende producten goede bronnen: bonen, peulvruchten, linzen, kikkererwten, sojaproducten, pindakaas, zaden, noten, pijnboompitten en pompoenpitten.

 

 3. Vang tekort aan vitamine op

Als je vegan wordt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine B12 binnen krijgt. Vitamine B12 is vaak te vinden in vlees, eieren en vis. Door een tekort aan B12 kun je je uitgeput en zwak voelen. Als alternatief kunt je een B12-supplement nemen dat je in de meeste apotheken en reformwinkels kunt kopen. Maar ook First Energy Gum bevat voldoende vitamine B12 om het tekort op te vangen.

 

4. Vegan worden is niet duur 

De plastic verpakte en bewerkte voedingsmiddelen uit een fabriek of laboratorium zijn in verhouding vaak duurder dan vegan producten. Sterker nog, om het goedkoop te houden is het zelfs een goed idee om producten te vermijden waar 'veganistisch' op gezet is. Ga gewoon terug naar de basis en eet fruit, groenten, granen, noten en bonen. Je zult ongelooflijk gezond zijn en tegelijkertijd geld besparen. 

 

5. Genoeg calorieën

Als je alleen salade eet krijg je waarschijnlijk niet voldoende calorieën binnen. Hoe saai is dat! Een vegan dieet betekent niet dat je op dieet bent. Het is simpelweg een nieuwe manier van eten. Het vegan dieet levert nog steeds genoeg calorieën die nodig zijn om een gezond gewicht te behouden. Als je gewend bent om koekjes te eten, koop dan lekker koekjes die vegan zijn. Eet wat chips en geniet van je snack, dat is waar het allemaal om draait. Mensen zien veganisme vaak als beperkend, maar het gaat niet over nee zeggen, het gaat om ja zeggen, maar dan tegen andere nieuwe dingen. Ontdek en geniet.

 

 6. Je partner is niet vegan

Laten we eerlijk zijn, we zijn druk met z’n allen en hebben wat betreft eten geen zin in gedoe. Niet eindeloos kokkerellen en al helemaal niet twee keer koken op één avond. Maar mocht je partner écht niet aan jou vegan dieet mee willen doen, dan is dat zeker geen ramp. Er zijn veel relaties waar mensen verschillende politieke ideologieën hebben. Dan is eten ineens niet zo belangrijk meer. Mocht je partner perse vlees willen eten, dan bak je toch gewoon een biefstukje.

 

 7. Gewoon volhouden

We zijn allemaal maar mensen en mensen zijn niet perfect. Als je toch wat vlees eet, neem dan de tijd om opnieuw te ontdekken waarom je überhaupt vegan bent geworden. Wees niet te streng voor jezelf en begin de volgende dag gewoon weer opnieuw. Het goede nieuws is: smaakbeleving en voorkeuren veranderen met de tijd, dus waarschijnlijk heb jij na een periode met alleen maar heerlijke vegan gerechten alleen nog cravings naar vegan nuggets in plaats van Mc Donald’s. Je lichaam past zich namelijk heel snel aan!


Ben je op zoek naar wat leuke eiwitrijke recepten, kijk dan eens bij onze vrienden van Orange-fit: https://www.orangefit.nl/fit-blog/recepten

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd