7 TIPS VOOR EEN VEGAN LIFESTYLE

Het volgen van een dieet zonder dierlijke producten (vlees, vis, zuivel en eieren) vanwege ethische overwegingen wordt steeds populairder. Volgens onderzoek van de Universiteit van Oxford is veganistisch eten de "enige grootste manier" om je impact op de planeet te verminderen. Dit staat los van de ethische argumenten tegen het eten van industrieel gekweekte dieren die een verschrikkelijke kwaliteit van leven hebben gehad. Dieren die vaak krachtige antibiotica toegediend kregen en daardoor ook een risico voor de menselijke gezondheid vormen. 

 

Omdat wij regelmatig de vraag krijgen of First Energy Gum ook vegan is (zeker weten!), zijn we wat dieper in dit onderwerp gedoken. In deze blog geven we je 7 tips die je kunnen helpen als je overweegt om vegan te worden. Maar ook als je gewoon iets vaker plantaardig wil eten.

 

 1. Maak stapsgewijs aanpassingen in je dieet

Het aanbod aan vegetarische en vegan producten wordt gelukkig steeds groter. Dit merk je zowel in de supermarkt als in restaurants. Toch is het niet makkelijk om van de een op andere dag vegan te eten. 

We raden je daarom aan om producten stapsgewijs te vervangen door plantaardige alternatieven. Vervang bijvoorbeeld eerst je portie vlees door een vleesvervanger, of de melk door sojamelk of kokosmelk. Let wel op, een gezonde liefde voor producten zoals bonen, zaden, groente en fruit zal de switch een stuk makkelijker maken!

Door langzaam veranderingen aan te brengen is de kans dat je volhoudt groter (en aangenamer) En je zult snel merken dat een vegetarisch of vegan dieet net zo lekker en veelzijdig kan zijn! 

 

 2. Eet voldoende eiwitten

In de voedingswetenschap is er veel discussie over dierlijke eiwitten versus plantaardige eiwitten. De grote vraag is of we essentiële eiwit bouwstenen, die we aminozuren noemen, uit plantaardig voedsel kunnen halen. Best een complex verhaal dat we uitgebreider hebben uitgelegd in een blog over proteïne
Wil je de stap maken naar veganisme en ben je op zoek naar plantaardige eiwitten? Dan zijn dit goede opties: bonen, peulvruchten, linzen, kikkererwten, sojaproducten, pindakaas, zaden, noten, pijnboompitten en pompoenpitten.

 

 3. Vang een tekort aan vitamine op met supplementen

Als je vegan wordt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine B12 binnen krijgt. Vitamine B12 is vaak te vinden in vlees, eieren en vis. Door een tekort aan B12 kun je je uitgeput en zwak voelen. Als alternatief kun je een B12 supplement nemen dat je in de meeste apotheken en reformwinkels kunt kopen. Maar ook First Energy Gum bevat voldoende vitamine B12 om dat tekort op te vangen.

 

4. Kies zoveel mogelijk voor ongeraffineerde producten

Bewerkte voedingsmiddelen uit een fabriek of laboratorium zijn in verhouding vaak een stuk duurder dan 'basis' vegan producten. Sterker nog, soms zelfs een goed idee om producten die het label "veganistisch" hebben te vermijden. Om goedkoper uit te komen, kun je beter teruggaan naar de basis en ongeraffineerde producten zoals fruit, groenten, granen, noten en bonen eten. Je maakt supergezonde keuzes en bespaart een hoop geld.

5. Probeer nieuwe producten en geniet

Een vegan dieet wordt vaak gelinkt aan afvallen en het eten van veel salades.
Dit hoeft totaal niet zo te zijn! Het is eerder een nieuwe manier van eten die genoeg calorieën kan leveren om een gezond gewicht te behouden.

Je kunt daarom ook gewoon koekjes en taart blijven eten, vervang ze alleen door een vegan versie. Veganisme hoeft je niet te beperken in je keuze. Het gaat om ja zeggen, maar dan tegen nieuwe dingen.
Ontdek en geniet!

 

 6. Je partner is niet vegan

Laten we eerlijk zijn, we zijn druk met z’n allen en hebben wat betreft eten geen zin in gedoe. Niet eindeloos kokkerellen en al helemaal niet twee keer koken op één avond. Maar mocht je partner écht niet aan jouw vegan dieet mee willen doen, dan hoeft dat zeker geen ramp te zijn. Mocht je je partner niet zo gek kunnen krijgen om vegan te eten, dan kun je er altijd een biefstukje los bij bakken.  

 

 7. Geef vooral niet op!

We zijn ook maar mensen en mensen zijn niet perfect. Als je toch een keer een dierlijk product eet, neem dan de tijd om opnieuw te ontdekken waarom je überhaupt vegan bent geworden.
Wees niet te streng voor jezelf en begin de volgende dag gewoon weer opnieuw. 
Het goede nieuws is: smaakbeleving en voorkeuren veranderen met de tijd, dus waarschijnlijk heb jij na een periode met alleen maar heerlijke vegan gerechten alleen nog cravings naar vegan nuggets in plaats van Mc Donald’s.
Je lichaam past zich namelijk heel snel aan!
You got this 👊💯


Ben je op zoek naar wat leuke eiwitrijke recepten, kijk dan eens bij onze vrienden van Orange-fit: https://www.orangefit.nl/fit-blog/recepten

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd