ENERGY GUM VOORKOMT SPIERPIJN

Wie had dat gedacht? Energy gum voordat je gaat sporten helpt bij het voorkomen van spierpijn. Het geldt trouwens niet alleen voor energy gum, maar ook voor koffie. Onderzoekers uit Illinois USA hebben dit ontdekt en hun resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Daarnaast ontdekte een groep Taiwanese onderzoekers hetzelfde in een studie naar de invloed van cafeïne op spierpijn en kracht. 

 

Wat is er al bekend?

 

Wat is nieuw?

  • Cafeïne bevordert het herstel van spierkracht.
  • Cafeïne vermindert ook de spierpijn.

 

Beide studies tonen aan dat sporters die spierschade oplopen door intensieve inspanning baat hebben bij cafeïne. De cafeïne verminderd namelijk spierpijn en bevordert het krachtsherstel. De proefpersonen ondergingen een standaard test om hun zuurstofgebruik vast te stellen. Er werden twee trainingen ondergaan waar een week tussen zat. Voor de eerste training kregen de proefpersonen een placebo, voor de tweede training kregen ze drie eenheden cafeïne ter sterkte van ongeveer drie energy gum of drie koppen koffie.

 

Er bleek een duidelijk verschil in spierpijn in de grote beenspieren wanneer er van te voren cafeïne was gebruikt. Het interessante was dat het niet uitmaakte of de proefpersonen regelmatige koffiedrinkers waren of het helemaal niet dronken. Ze hadden dezelfde pijnvermindering als ze trainden na het gebruik van koffie.

Er was een tijd dat mensen geadviseerd werd om minder cafeïne te nemen, want het zou allerlei nadelige effecten op de gezondheid hebben. Je zou er stress van krijgen en het zou niet goed voor je hart zijn. Inmiddels weten we dat cafeïne een gunstige rol speelt bij de preventie van diabetes type 2 en dus nu ook bij het voorkomen van spierpijn. Dat laatste is natuurlijk handig bij de mensen die iets aan hun gezondheid willen doen en afgeschrikt worden door de mogelijke spierpijn als ze wat meer gaan bewegen.

 

Meer kracht

Cafeïne verminderde niet alleen spierpijn, maar bevorderde ook het krachtsherstel na gebruik van cafeïne. Sporters die één of twee dagen na de inspanning zes milligram cafeïne nemen voor iedere kilo dat ze wegen, produceren tussen de zeven en tien procent meer kracht dan wanneer ze een placebo kregen.

 

Onderzoek: https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/18/2/article-p103.xml

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd