GEFOCUST BLIJVEN WANNEER JE THUIS WERKT

Thuiswerken kan hartstikke productief zijn, maar ook erg misgaan. Zonder een goede kantoorruimte en een duidelijke planning kun je je focus snel verliezen en maar weinig gedaan te krijgen. Gelukkig zijn er manieren om dit te voorkomen. In deze blog onderzoeken we hoe we de afleidingen overwinnen en productief aan de slag kunnen gaan. 

 

Voordelen en uitdagingen van thuiswerken

'Thuis' wordt steeds vaker als de meest productieve werkplek gezien. In een onderzoek uit 2018 onder zakelijke professionals in de VS en Europa gaf één op de drie werknemers aan meer te bereiken wanneer ze thuis werken.

De voordelen van thuiswerken zijn onder andere:

  • Minder last hebben van de afleiding van het kantoorleven. Denk aan telefoontjes, vergaderingen en onderbrekingen van collega's.

  • In staat zijn om je werkomgeving naar jouw voorkeuren en behoeften aan te passen. Dit kan je helpen om  je meer te ontspannen en focussen.

  • Taken uit kunnen voeren op een manier die het beste bij jou past. Zo kun je efficiënter en creatiever werken.

 

Notitie:

In een experiment bij Ctrip, een beursgenoteerd Chinees reisbureau, bleek dat thuiswerken gemiddeld een 13% betere prestatie op te leveren. Ook ging de tevredenheid van werknemers omhoog en verminderde het ziekteverzuim.

Er zijn echter ook verschillende uitdagingen wanneer je thuis gaat werken:

  • Thuiswerken brengt andere afleidingen met zich mee, vooral wanneer er anderen - of huisdieren - in de buurt zijn.

  • Je kunt meer moeite hebben om productief te zijn door een gebrek aan motivatie.

  • Thuiswerken kan een 'always on' mentaliteit creëren, waardoor je te lang en te hard werkt.

  • Het kan een welkome afwisseling zijn van een drukke kantooromgeving, maar het kan op de lange termijn leiden tot gevoelens van eenzaamheid en isolement.

Als je besluit dat thuiswerken iets voor jou is, lees dan vooral verder. Het is vooral belangrijk om de juiste omstandigheden voor jezelf te creëren, zodat je gefocust en effectief thuis kunt werken. 

 

Blijf thuis gefocust

De afleidingen van thuis en de isolatie kunnen ervoor zorgen dat je je focus sneller verliest.

Hier zijn vijf belangrijke manieren om dat te voorkomen:

  • Motiveer jezelf. Zelfmotivatie technieken kunnen je helpen om je zelfvertrouwen te vergroten, positief te denken en duidelijke doelen te stellen.

  • Minimaliseer afleiding. Welke afleiding heeft het meeste invloed op jou? Misschien raak je verstrikt in huishoudelijke taken of heb je last van onderbrekingen door familie of vrienden. Deze afleiding overwinnen kan zo eenvoudig zijn als het sluiten van de deur!

  • Beloon jezelf. Zoek manieren om elke taak op zich leuker en lonender te maken, en geef jezelf "traktaties" wanneer je ze af hebt. Gun jezelf bijvoorbeeld iets lekkers als je een taak afgemaakt hebt.

  • Beheer je sociale media. Denk goed na over welke meldingen belangrijk zijn en welke je beter kunt dempen. Plan tijd waarin je je telefoon erbij kunt pakken en tijd waarin je deze juist weglegt. En als je nog steeds moeite hebt, kijk dan of tools zoals ‘Freedom’ of ‘Cold Turkey Writer’ je kunnen helpen om je tijd online te beperken.

  • Ken je doelen. Zorg ervoor dat je behalve kortetermijndoelen, ook bredere carrièredoelen voor ogen hebt. Als je deze in gedachten houdt, motiveert dit je om je werk goed te doen, ongeacht de werkplek.

 

Creëer een werkruimte die werkt!

Het creëren van een effectieve werkruimte is essentieel wanneer je op schema wil blijven en dingen voor elkaar wil krijgen. Maak er een plek van waar je graag tijd spendeert. Het moet echter ook duidelijk zijn dat het een werkplek is. Een paar "office touches" kunnen je aanmoedigen om productiever te zijn, maar je kunt je werkruimte nog altijd personaliseren met leuke posters of familiefoto's. Controleer of je comfortabel kunt zitten. Zo niet, dan vind je waarschijnlijk genoeg excuses om op te staan en ergens anders heen te gaan! Een bureaustoel van hoge kwaliteit is een van de beste investeringen die je kunt doen.

Het andere belangrijke attribuut is een deur die je kunt sluiten! Het is bijna onmogelijk om effectief thuis te werken wanneer er steeds andere mensen in de buurt zijn. Zorg dus dat je een plek hebt waar je je af kunt sluiten om afleiding te verminderen.

 

Wordt georganiseerd

Het volgende essentiële element van thuiswerken is het organiseren. Begin met je bureau. Is het groot genoeg? En is het geschikt voor het werk dat je doet? Zorg er vervolgens voor dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik is. Het is gemakkelijk om de focus te verliezen wanneer je aan verschillende projecten tegelijk werkt. Zelfs als je thuis bent. Organiseer je werk duidelijk in je agenda, met specifieke deadlines om op het goede spoor te blijven. En ruim je werkruimte regelmatig op. Besteed aan het einde van elke sessie een paar minuten aan het uitzoeken van zaken zoals papierwerk en ruim zoveel mogelijk op als je voor de dag afsluit.

 

Je tijd indelen

Effectief tijdbeheer is essentieel als je je deadlines wilt blijven halen wanneer je thuis werkt. Organiseer en prioriteer belangrijke taken met een takenlijst. Dit zal je helpen om uitstelgedrag of focusverlies door "switch-tasking" te voorkomen, en een extra laag structuur aan je dag toe te voegen. Het is ook een goed idee om een lijst met "tussendoor" taken te hebben. Dit zijn kleine klussen die je in maximaal 10 minuten kunt doen en die je in je agenda kunt passen wanneer er een gat ontstaat. Vergeet niet om ook regelmatig een korte pauze in te lassen. Hou bij hoeveel tijd je aan elke taak besteedt door een activiteitenlogboek op te stellen. Zo weet je manager ook waar je je tijd en energie aan besteed. Het geeft je ook meer inzicht in je eigen werkdag, omdat je zo kunt zien wanneer je het meest productief bent. 

 

Neem de leiding over de communicatie

Om thuis gefocust te kunnen werken, is het belangrijk om goede momenten te vinden om even "in te checken" met je collega's. Kleine problemen kunnen zo snel worden aangepakt, waardoor je daarna ongestoord verder kunt werken. Je zult in het begin waarschijnlijk even moeten experimenteren. Je wil tenslotte afleiding vermijden, maar natuurlijk ook weer niet 'verdwijnen'. Na verloop van tijd wordt dit wel steeds makkelijker om te managen. 

 

Balans tussen werk en leven

Als je nog steeds merkt dat je je focus verliest wanneer je vanuit huis werkt, controleer dan of je niet te hard werkt! Het kan lastig te zijn om niet 'nog even iets af te maken'. En doordat je niet op kantoor bent, kan het zijn dat je langer doorwerkt en minder pauzes neemt.

Het is essentieel dat je doorgaat met het handhaven van een gezonde balans tussen werk en privé, en de volgende zes tips kunnen je daar bij helpen:

  • Creëer fysieke grenzen. Stel indien mogelijk een werkruimte in die gescheiden is van je normale leefruimte. Dit zou het gemakkelijker moeten maken om de dagelijkse afleiding van het huiselijke leven buiten te sluiten en om je aan het eind van de dag van het werk af te kunnen sluiten.

  • Blijf professioneel als je thuiswerkt! Misschien vind je het relaxed om bepaalde kleding te dragen wanneer je thuis werkt. Je netjes aankleden voor werk kan de juiste mentale toon zetten voor de dag (en ongemakken vermijden wanneer je wordt aangemeld voor een virtuele vergadering terwijl je nog in je pyjama zit!). Vermijd ook om bepaalde delen van het huis binnen te gaan, zodat je weet wanneer je je in de "werkmodus" bevindt en wanneer je vrij bent of pauze hebt.

  • Creëer een "no-go" zone voor technologie. Laptops en mobiele telefoons kunnen nuttig zijn om in contact te blijven met collega's, maar ze kunnen ons ook het gevoel geven dat we 'altijd aan' staan. Dit kan tot stress of zelfs een burn-out leiden. Probeer dus "no-gozones” in te stellen. Op deze momenten zijn werkapparaten ‘verboden’, zoals tijdens maaltijden, vakanties en de twee uur voor het slapengaan elke nacht, om slaapverstoring te voorkomen.

  • Stel pauze herinneringen in. Regelmatige korte pauzes kunnen helpen om je energiek en gefocust te houden. Probeer een timer in te stellen terwijl je een uur aan het werk bent. Als het alarm afgaat, beloon jezelf dan met een pauze van vijf of tien minuten - om bijvoorbeeld een kop koffie te zetten of wat frisse lucht te halen. Het is essentieel dat je overdag uit je stoel komt. Zie ons artikel, Verbetering van gezondheid en lichamelijk welzijn op het werk, voor tips over het inbouwen van activiteit in je routine.

  • Herinner je kinderen eraan je te laten werken! Zorg ervoor dat je over betrouwbare kinderopvang beschikt en herinner je kinderen eraan dat je niet gestoord kan worden als je op kantoor bent. Wees echter niet te rigide: een van de grote geneugten van thuiswerken is dat ze er zijn als ze terugkomen van school!

  • Pendel naar je thuiskantoor! Overweeg een korte wandeling te maken voordat je aan je werkdag begint. Zelfs een wandeling van 10 minuten kan je energie geven en helpen om een pauze te creëren tussen thuistaken en werktaken.

 

Conclusie

Thuiswerken heeft veel voordelen. Maar er zijn ook veel uitdagingen, zoals gefocust blijven en werk van hoge kwaliteit afleveren.

Zoek naar manieren om jezelf te motiveren om positief en productief thuis te werken. Benadruk dingen die je waarschijnlijk zullen afleiden en onderneem stappen om hiermee om te gaan. Creëer een werkruimte die comfortabel en geschikt is voor je werk en doe er alles aan om onnodige onderbrekingen te beperken.

Organiseer je dag duidelijk zoals je dit op kantoor zou doen, en gun jezelf regelmatig een korte pauze. Maximaliseer je werktijd door takenlijsten te maken en door de afleiding van het gezinsleven te beheersen.

Houd de communicatielijnen tussen jou en je baas en andere teamleden open, maar maak ook duidelijk wanneer je niet gestoord wilt worden.

Te veel thuis doen kan net zo problematisch zijn als te weinig doen! Creëer dus "no-go zones” voor werkapparaten, neem regelmatig een pauze en heb een deur die je aan het eind van de dag kunt afsluiten.

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd