GROWTH MINDSET MET PROF. CAROL DWECK.

Op een regenachtige woensdagochtend ergens in Nieuwegein heb ik mijn podcast apparatuur klaargezet en aantekeningenschrift in de aanslag gelegd voor mijn ontmoeting met een bijzondere vrouw. Een tengere gedaante stapt de kamer binnen en draait zich om, ik geef de 72-jarige professor Carol Dweck een hand en ontwaar een lach op haar gezicht. Ze maakt zich klaar om een presentatie te geven over haar mindset theorie op het congres in Utrecht waar we beiden te gast zijn.

 

Dweck werd wereldberoemd met haar theorie over de zogenaamde ‘fixed’ en ‘growth’ mindset. Ze is de eerste om toe te geven dat we allemaal iets van beide kanten hebben, waarbij de ‘fixed’ mindset staat voor zaken als:

Niet voor schut willen staan, weglopen voor moeilijkheden, niet om hulp vragen tegenover een ‘growth’ mindset die staat voor leren, hulp vragen, hardwerken, verschillende strategieën proberen en bovenal het leren van je fouten.

Na haar presentatie schuift ze aan naast mij voor mijn 21ste Drive podcast aflevering en de eerste in het Engels. Deze blog is een verslag van die ontmoeting, hier te lezen of uiteraard als podcast te beluisteren op:

  

Wat was voor u de vonk die uw gedachtegoed aanwakkerde?

“Als 11-jarige zat ik in de klas zat en de leraar maakte een verdeling in leerlingen op basis van IQ. Ook al behoorde ik tot de slimmere kant van de klas, ik vond deze manier niet alleen oneerlijk, ik begreep hem ook niet. Als er een nieuw meisje in de klas kwam dacht ik niet van gezellig, maar eerder van hoe slim is ze en pikt ze mijn plek niet in?”

 

Had u zelf al een growth mindset als professor?

“Nee, die had ik niet! Ik hield er eigenlijk niet zo van om hard te werken. Ik liep wel eens langs het psychologie gebouw en zag dan collega’s nog tot laat aan het werk, ik dacht dan oh die zullen wel niet zo slim zijn als ik als ze de hele nacht door moeten werken. Ik nam niet de grootste uitdagingen aan en wilde mijn onderzoek niet laten in zien van te voren en zocht geen kritiek op”.


Maar door mijn werk ontwikkelde ik een growth mindset. Dat wat ik onderzoek pas ik op wel mijzelf toe. Ik begon mijzelf meer onder druk te zetten om moeilijker werk te doen, om meer feedback te vergaren. Eigenlijk deed ik het gewoon, als ik zou wachten tot het comfortabel zou voelen zou het nog jaren gaan duren. En ik zag dat het werkte, goede feedback maakt je werk beter. Alleen verandering is oncomfortabel helemaal als je al succesvol bent in het oude systeem. Er is een groot voordeel, ik had bijv. anders mijn boek over mindset nooit geschreven. Het was in die tijd een risico, er waren niet veel wetenschappers die toen boeken schreven”.

 

Is het verschil zo zwart-wit tussen een fixed en growth mindset?

“Nee, dat is het niet. Iedereen heeft beide kanten. Een fixed én growth mindset kant. Plus het is niet iets dat bestaat alleen in het hoofd van één persoon, het kan ook zijn weerslag hebben op een cultuur, een land, een groep. Hebben mensen de kansen en benodigdheden om zich te ontwikkelen en hebben ze daarmee het geloof dat ze zich kunnen ontwikkelen? We hebben jaren gewerkt aan een programma met kinderen waarbij we erachter kwamen dat kinderen die diep geloven de mogelijkheid om te leren door hard werken, support en goede coaching meer leren en ook beter hun best doen. Een growth mindset is te leren, maar als ouders, leraren en hun omgeving allerlei fixed mindset praktijken erop na houden dan houden ze die mindset niet vast”.

 

Leren, ontwikkelen is mooi maar je wilt toch ook presteren, winnen?

“Natuurlijk wil je presteren, natuurlijk wil je winnen als sporter maar de vraag is of er ruimte is om te leren, te groeien en samen te werken in plaats van dat iedereen voor zijn eigen plekje vecht. Het gaat erom dat je lastige dingen blijft doen, de uitdaging aan blijft gaan. We weten namelijk helemaal niet precies wie er succesvol gaat zijn of wie niet. En we zien meestal niet hoe een kind, student of sporter tot zijn talent komt. Wie weet waar iemand die niet getalenteerd lijkt toe in staat is onder de juiste omstandigheden. Zorg voor goede coaches, leraren met goede leerstrategieën en werk met passie hard aan dat wat je wilt leren en verbeteren, dat zorgt uiteindelijk voor resultaat en winst. Een gouden medaille en andere resultaten zijn een gevolg van dat proces”.

 

Is het ook niet een verschil tussen veiligheid koesteren en risico nemen?

“Wat ik fascinerend vind aan mensen is dat we houden van veiligheid maar dat we ook geboren worden om te groeien en ontdekken. Het probleem is dat groei en risico op een bepaald moment onveilig gaat voelen echter is het vrijwel nooit  een leven of dood situatie zoals in de jungle, maar zo kan het wel voelen. Laten de twee daarom gescheiden houden. In een olympische finale moet je alles kunnen geven, leven of dood. Maar tussen de wedstrijden door draait het alleen maar om groei, groei, groei en dat is juist geen leven of dood situatie. Laten we zorgen dat onze kinderen, werknemers en atleten zich veilig voelen zodat ze risico’s durven te nemen om te groeien”.

 

Hoe kun je mensen helpen hun potentieel te halen?

“In plaats van het kijken naar potentieel als vaste eigenschappen van mensen die hun eigen agenda’s najagen kunnen we beter kijken naar de mens als groeiend wezen dat zich door eigenschappen te ontwikkelen en samen te werken een bijdrage levert aan de maatschappij.

 

De ontwikkeling van deze eigenschappen komen in culturen en omgevingen tot wasdom die hierop gericht zijn. Wat we uit ons onderzoek zien is dat mensen gevoelig zijn voor de waarde van een cultuur waarin ze werken. Als je een nieuwe baan aanneemt, is het belangrijk dat je weet wat het bedrijf waardeert. Waarderen ze genialiteit? Dan moet ik eruit zien en mezelf gedragen als een genie. Of waarderen ze groei en innovatie en word ik niet meteen afgeschoten als ik iets fout doe? Mensen zien wat de heersende cultuur voorschrijft. Krijg ik positieve feedback niet alleen voor groot succes maar ook voor het helpen van anderen en door uitdagingen aan te gaan? Zij zien wat jij waardeert, dus zijn de waarden binnen je cultuur ontzettend belangrijk. Het is een gezond proces wat uiteindelijk leidt tot resultaten zoals waarde, winst of een gouden medaille. Vaak zijn wij als leiders bang om het proces te veranderen, we focussen ons vaak alleen op het resultaat”.

 

Wat zijn goede tactieken om bij jezelf na te kunnen gaan of je in een fixed of growth mindset zit?

“Iedereen heeft fixed mindset triggers. Je moet zelf ontdekken gedachtes hebt als: Zij hebben het talent wel en ik niet. Zoek mensen op die jou kunnen wijzen op deze triggers, je bent namelijk niet de enige. Ik heb een groep onder mijn hoede gehad waarbij ze iedere ochtend hun grootste worstelingen aan elkaar moesten vertellen. Dit was in een cultuur die talent en genialiteit zeer waardeerde. Als je ergens mee worstelt, zou je kunnen denken ik hoor hier niet thuis. Maar als je erachter komt dat iedereen z’n worstelingen ook voor zichzelf houdt en je dus niet de enige bent, kan dit een opluchting zijn. Dus toen we dat met elkaar bespraken, ging het team zoveel beter lopen. Er werd meer open informatie gedeeld en beter samengewerkt wat leidde tot betere prestaties, grotere creativiteit en innovatie drang. Laten we dus het competitieve framework verlaten om ons meer te richten op groei”.

 

Heeft u het nu allemaal voor uzelf uitgevogeld?

“Growth mindset is een proces van uitvinden hoe het leven werkt. Lerend, groeiend. Het leven is een altijd doorgaand proces van ontdekken. Ik ben er nog steeds mee bezig, jij toch ook?”

 

En dat antwoord kan ik helemaal beamen. Wil je ons hele gesprek horen en dat van andere leerzame mensen uit mijn podcast serie, beluister dan mijn Drive Podcast en volg de Drive Podcast op iTunes en Spotify!

 

Dank voor het lezen en luisteren,


Sportieve Groet Mark Tuitert

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd