DOELEN BEHALEN DOE JE ZO

Of het nu gaat om het krijgen van promotie, het behalen van het streefgewicht, of gewoon het verbreken van je persoonlijk record bankdrukken. Doelen hebben we allemaal! Toch lukt het niet altijd om ze te behalen. Hoe dat komt en wat je eraan kunt doen lees je in deze blog. 

Waarom lukt het niet altijd?

Het is nu eenmaal niet zo makkelijk om uit te voeren. En het heeft veel met ons brein te maken. Volgens Nobelprijswinnaar, wetenschapper en schrijver van besteller “Thinking, Fast and Slow”, Daniel Kahneman, gebruikt het brein twee systemen die ons gedrag bepalen.

  • Systeem 1 opereert automatisch en supersnel, zonder dat dit enkele moeite kost en zonder dat je hier controle over hebt. 
  • Systeem 2 stuurt je aandacht actief naar mentale activiteiten waarop je je bewust en vooral goed moet concentreren. Denken en beslissen met systeem 2 zorgt voor vermoeidheid.

Waarom het handig is om je hier bewust van te zijn?
Met systeem 2 bedenk je bijvoorbeeld dat je wil afvallen en dus gezond wil eten. Maar eenmaal door de Appie wandelend, zie je een kant-en-klare maaltijd optie, Tony’s in de aanbieding, of gewoon stapels pizza’s die er ook prima uitzien. De kans is groot dat Systeem 1 dan toch wint. Dit komt doordat het maken van deze keuze veel minder moeite kost en we volgens Kahneman veel meer keuzes maken gebaseerd op systeem 1 dan met systeem 2.

Je kunt heel goed nadenken over die goede voornemens, maar zonder plan van aanpak is de kans groot dat je automatische systeem, dat zo’n 95% van de tijd actief is, voor een makkelijkere keuze zal gaan.

Hoe kun je die voornemens wel volhouden en je doelen toch behalen?

Realistische doelen stellen

Als je tot hier hebt gelezen, goed bezig. Hou systeem 2 aan het werk, want er is meer…..

Stel je nou voor, je doel is om vijf kilo af te vallen. Dit is duidelijk omschreven en makkelijk meetbaar. Maar, je mist een essentiële stap. Hoe ga je dit bereiken? De aanpak is juist superbelangrijk, en SMART formuleren kan je erbij helpen om vaker de gewenste keuze te maken en minder toe te geven aan de impulsen van systeem 1.

  • Specifiek: Beantwoord zoveel mogelijk W-vragen. Door meer vragen te beantwoorden kun een zo duidelijk mogelijke verwachting scheppen. 
  • Meetbaar: Zorg ervoor dat je je resultaten nauwkeurig bijhoudt en verschillen kunt meten. Het is verstandig om ook eerst een begin ofwel nulpunt te kiezen.
  • Actiegericht: Zorg ervoor dat je achter je doel staat en gemotiveerd wordt tot het uitvoeren ervan. Je hebt een actieplan nodig!
  • Realistisch: Je doel moet natuurlijk haalbaar zijn, maar ook weer niet te makkelijk. Je wil uitgedaagd worden en ook echt het gevoel hebben dat je iets bereikt hebt. Heb je echt grootse plannen, dan kun je deze natuurlijk ook weer in kleinere subdoelen opsplitsen.
  • Tijdgebonden: Bepaal voor jezelf duidelijk in hoeveel tijd je iets wil behalen en wanneer je het doel behaald hebt. Zo kun je ook een realistische planning maken, die je het vertrouwen geeft dat je dit kunt.

Door je doelen SMART te formuleren heb je meer overzicht en een duidelijker plan van aanpak. Dit vergroot de kans dat je ook werkelijk aan de slag gaat en uiteindelijk je doel bereikt!

Vooral niet opgeven!

Wat we je vooral willen meegeven, is dat je dit gewoon kunt! Niet opgeven wanneer het even tegenzit, maar falen als een leermoment zien. Het kan geen kwaad om de negatieve gedachten te vervangen voor realistische. Voor ieder ding dat tegenzit, zitten er vijf mee. Dus zet je doel en de planning gedetaileerd op papier, zorg ervoor dat het SMART is, en geef systeem 1 zo min mogelijk kans om je plannen te saboteren! Wil je trouwens meer lezen over het maken van keuzes, dan moet je echt “Thinking, Fast and Slow” lezen. Het is een super interessant boek waarin je meer leert over de werking van het brein. Wil je juist meer weten over het veranderen van gewoontes en het doorbreken van patronen, dan is “Atomic Habits” een interessant boek dat vol handige lifehacks en adviezen staat. 

Positieve energy

Een dag niet over FIRST gepraat is een dag niet geleefd! Dit is niet onze slogan hoor, we zijn er gewoon van overtuigd dat FIRST jou kan helpen om je goede voornemens te behalen ;) FIRST geeft je door de 80 mg cafeïne direct een boost in focus en energie die je motiveert om net dat beetje extra te geven. En heel eerlijk, soms houdt het je ook goed wakker wanneer je al de hele dag druk in de weer bent en toch echt wil sporten!

Wil je FIRST een keer proberen of ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen? Neem dan eens een kijkje op onze website!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd