foto van wielrenners die de Alpe d'Huez afdalen

6 KLIM TIPS VOOR DE ALPE D'HUZES

Of het nu gaat om de vele Nederlandse overwinningen in de Tour de France of om alle recreanten die moedig meerdere malen de col (ongetraind) beklimmen om geld bij elkaar te fietsen voor onderzoek naar kanker. Er is maar één echte Nederlandse berg en die ligt niet in Nederland: Alpe d’Huez. De mythische haarspeldbochten vormen voor wielrenners een bron van genot en tegelijkertijd een verschrikking. En, met de Alpe d’HuZes in aantocht is het tijd voor 6 tips om deze mythische col te bedwingen:

 

1. Van 21 naar 0 haarspeldbochten aftellen

Vanaf de start in Bourg d’Oisans heeft de berg 21 haarspeldbochten tot de finish. Het klinkt misschien stom, maar aftellen geeft extra motivatie. Je kunt namelijk, in plaats van met hoogtemeters of wattages bezig te zijn, focussen op het aantal bochten dat je nog moet. Het is simpelweg van 21 terug tellen naar 0. Dat maakt de klim toch net iets dragelijker.  

 

2. Doe in het begin niet te gek

De Alpe d’Huez is een relatief korte, maar lastige klim. De eerste paar kilometer zijn het steilst en daarom ook meteen bepalend voor de rest van je klim. Fiets je jezelf hier over de kop, dan gaat het heel zwaar worden tot de top. De eerste 5 bochten zijn, met een stijging van gemiddeld 10,5%, de echte kuitenbijters. De klim is 13,2 kilometer lang en de top van de Alpe d'Huez ligt op 1860 meter, dus niet te overmoedig van start gaan!

 

3. Een goed verzet is het halve werk (of meer)

Niets is belangrijker dan lekker te blijven malen met je benen. Dat betekent dat je niet gaat stoempen. Het juiste verzet is daarom onmisbaar. Helemaal als je de klim tot wel zes keer doet tijdens de Alpe d’HuZes.

Een triple (Een crankstel met drie kettingbladen) is normaal gesproken toch een beetje een no-go onder wielrenners, maar voor een zware beklimming heel geschikt. Het motto van de Alpe d'HuZes is "giving up is not an option", dus schaam je niet als je deze op je racefiets hebt gemonteerd als dit betekent dat je comfortabeler en zonder pijn kunt klimmen.

Je kunt ook een ander verzet op je fiets monteren. Door bijvoorbeeld de cassette op het achterwiel te vervangen door een exemplaar met meer tanden maak je het jezelf een stuk makkelijker. De meeste wielrenners kiezen voor een 11/32 of 11/34 cassette wanneer ze in het hooggebergte fietsen. Let wel: Als je een groter formaat cassette monteert, heb je meestal een andere derailleur nodig. Je kunt dit zelf doen met een ‘cassette afneem set’ of langs de wielerspecialist gaan. 

 

4. Train!

Ja, we wonen in een vlak landje, maar toch brengen we ook goede wielrenners en klimmers voort. Sterker nog, we behoren bij de wereldtop. Er is geen enkele reden waarom je je niet goed zou kunnen voorbereiden voor een beklimming op onze Nederlandse polderwegen. Zoek dat viaduct op en schakel een tandje zwaarder tegen de wind in.

 

5. Voeding is KEY 

De juiste voeding is essentieel als je meerdere beklimmingen doet. Je spieren slaan namelijk maar een beperkte hoeveelheid glycogeen in de spieren op, waarmee je het ongeveer 90 minuten volhoudt. Begin op tijd met het aanvullen van deze 'energie voorraad'. Een goede vuistregel is om ongeveer 60 gram suiker per uur binnen te krijgen. Dat zijn 3 bananen. Veel meer dan dat kan je lichaam namelijk niet opnemen of verwerken. Eet ook van tevoren voldoende, een bord pasta twee uur voor je klim is aan te raden. Met een First Energy Gum hou je je energielevel op peil als je begint, zodat je weerstand kunt bieden aan de vermoeidheid die gaat komen.  

 

 6. Motivatie 

Voor Alpe d’Huzes deelnemers is dit meestal geen probleem. Een hoger doel zoals geld ophalen voor kankeronderzoek of het verwerken van een verlies, dat is iets wat boven iedere sportprestatie verheven staat. Als je het niet meer ziet zitten door de fysieke en mentale pijn tijdens het klimmen, blijf dan bedenken waarvoor je het doet. Het is de sterkste doping die er bestaat. Blijf moed houden en help elkaar, opgeven is geen optie!

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.