6 KLIM TIPS VOOR DE ALPE D'HUZES

Of het nu gaat om de vele Nederlandse overwinningen in de Tour de France of om alle recreanten die moedig meerdere malen de col beklimmen om geld bij elkaar te fietsen voor onderzoek naar kanker. Er is maar één echte Nederlandse berg en die ligt niet in Nederland: Alpe d’Huez. De mythische haarspeldbochten vormen een bron van genot en verschrikking tegelijkertijd. Met de Alpe d’HuZes in aantocht is het tijd voor 6 tips om deze mythische col te bedwingen:

 

1. Tel af 

Vanaf de start in Bourg d’Oisans zijn het 21 haarspeldbochten omhoog naar de finish. Dat geeft de burger moed, je kunt namelijk aftellen in plaats van je bezig te houden met hoogtemeters of je kilometer teller. Gewoon simpelweg van 21 terug tellen naar 0 tellen. Dat maakt de klim net iets dragelijker.  

 

2. Doe niet te gek in het begin

De Alpe d’Huez is een relatief korte maar lastige klim. De eerste paar kilometer zijn het steilst en daarom ook meteen bepalend voor de rest van je klim. Fiets je jezelf hier over de kop, dan gaat het heel zwaar worden tot de top. De eerste 5 bochten zijn met 10,5% gemiddeld de echte kuitenbijters. De top ligt op 1860 meter, hou dit dus in gedachten bij het klimmen. Niet te overmoedig worden in het begin!

 

3. Een goed verzet is het halve werk (of meer)

Niets is belangrijker dan lekker te blijven malen met je benen. Dat wil zeggen dat je niet gaat stoempen. Daarom is het juiste verzet onmisbaar. Helemaal als je de klim meerdere keren doet zoals op de Alpe d’HuZes. Een triple (extra binnenblad) is normaal gesproken een no-go onder wielrenners, maar voor een zware beklimming juist heel geschikt. Schaam je dus niet als je deze gemonteerd hebt op je racefiets. Een andere optie kan zijn om de kransjes op de cassette van je achterwiel te vervangen voor grotere exemplaren. Ga langs de wielerspecialist of koop ze zelf, vaak kan dit tot 28 of 29 tandjes groot. Voor nog grotere formaten heb je meestal een andere derailleur nodig, let dus wel goed op. Je kunt dit zelf doen met een ‘cassette afneem set’. Google is je vriend hier!

 

4. Train!

Ja, we wonen in een vlak landje, maar toch brengen we ook goede wielrenners en klimmers voort. Sterker nog, we behoren bij de wereldtop. Er is dus geen enkele reden waarom jij niet goed zou kunnen trainen voor een beklimming gewoon op ‘s lands polderwegen. Zoek dat viaduct op en schakel een tandje zwaarder tegen de wind in.

 

5. Voeding is KEY 

Voeding is belangrijk om meerdere beklimmingen vol te houden. 90 minuten houd je vol op je eigen glycogeen voorraad, oftewel de energie die al in je spieren opgeslagen ligt. Je moet dus op tijd beginnen met nieuwe suikers binnen te krijgen. Een goede vuistregel is om minimaal 60 gram per uur binnen te krijgen. Dat is ongeveer 2,5 banaan. Veel meer kan je lichaam niet opnemen of verwerken. Eet goed van te voren, een bord pasta twee uur voor je klim is aan te raden. Met een energy gum houd je je energielevel op peil als je begint, zodat je weerstand kunt bieden aan de vermoeidheid die gaat komen.  

 

 6. Motivatie 

Voor alle deelnemers aan de Alpe d’Huzes is dit meestal geen probleem natuurlijk. Een hoger doel om geld op te halen voor kankeronderzoek of het verwerken van een verlies, is iets wat boven iedere sportprestatie verheven staat. Als je het niet meer ziet zitten door de fysieke en mentale pijn die gaat volgen tijdens het klimmen, blijf dan bedenken waarvoor je het doet. Het is de sterkste doping die er bestaat. Blijf moed houden en help elkaar, opgeven is geen optie!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd