DE VOORDELEN VAN DE GROENE KOFFIEBOON

De groene koffieboon wordt geroosterd om onze dagelijkse latte te kunnen produceren. Het brandproces verandert de smaak, het aroma en de kleur van de boon. Het verandert ook de chemische structuur en voedingsconcentraten van de boon. Dit betekent dat de gezondheidsvoordelen van het drinken van koffie en het consumeren van groene koffieboon-extract behoorlijk van elkaar verschillen. First Energy Gum werkt met groene koffieboon-extract, en niet voor niets. Lees snel waarom!

 

Wat is groene koffieboon-extract?

Met name chlorogeenzuur en cafeïne zijn verantwoordelijk voor de gezondheidsvoeding van de groene koffieboon. Chlorogeenzuur is een antioxidant dat de vetverbranding stimuleert, de bloeddruk verlaagt, en ontstekingsremmend werkt. Tenslotte helpen antioxidanten het immuunsysteem om weefsels en het DNA te beschermen tegen agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken. Ofwel, chlorogeenzuur is goed voor je. En, verrassing: er zit meer chlorogeenzuur in groene koffiebonen dan in de bekende geroosterde variant (het chlorogeenzuur gaat verloren tijdens het brandproces). Het lichaam absorbeert en metaboliseert chlorogeenzuur snel, wat betekent dat ons lichaam gemakkelijk van de overvloedige gezondheidsvoordelen kan profiteren.

 

Een portie koffiebonen bevat ongeveer 100 mg cafeïne. Hetzelfde portie groene koffiebonen bevat slechts 20 mg cafeïne. Veel minder dus! Door het extract van groene bonen te consumeren, kun je je ‘caffeine-fix’ krijgen zonder dat je je systeem in een door cafeïne geïnduceerde hyperactieve episode stuurt. Tegelijkertijd neemt je lichaam grote hoeveelheden chlorogeenzuur op. Ofwel, een win-win situatie. 

 

Dus, wat zijn de gezondheidsvoordelen van de groene koffieboon?

 

  1. Helpt bij gewichtsverlies

De groene koffieboon staat vooral bekend om zijn potentieel om gewicht te verliezen. Onderzoek wijst uit dat chlorogeenzuur het lichaam helpt om glucose en opgeslagen lichaamsvet te verbranden, de opname van koolhydraten te verminderen (de bloedsuikerspiegel en insulinepieken wordt erdoor verlaagd) en het cholesterol te verbeteren.

In een bepaalde studie werd een groep van 30 personen met overgewicht in twee groepen verdeeld: de ene groep consumeerde groene koffieboon extract en de andere groep dronk gewone oploskoffie. Aan het einde van 12 weken verloor de groep die het extract van groene koffiebonen consumeerde gemiddeld 11,9 pond (5,4 kg) en liet 3,6% lichaamsvet vallen. De groep die gewone instantkoffie consumeerde, verloor gemiddeld 3,7 pond (1,7 kg) en liet slechts 0,7% lichaamsvet vallen.

Talrijke studies hebben ook aangetoond dat cafeïne de stofwisseling van 3 tot 11% helpt stimuleren, wat wederom het lichaam helpt om af te vallen of een gezond gewicht te behouden. In een andere studie gepubliceerd in het Journal of Physiology and Behavior, werd gevonden dat het metabolisme van mensen die cafeïnehoudende koffie dronken 16% hoger was vergeleken met dat  van degenen die cafeïnevrije koffie dronken.

 

  1. Normaliseert de bloedsuikerspiegel

Het extract van groene koffiebonen helpt om ontstekingen te verminderen, wat positieve effecten heeft op de bloedsuikerspiegel. Het is tevens aangetoond dat de groene koffieboon de vetophoping en insulineresistentie vermindert en zelfs de opname van glucose bij obese mensen kan verminderen. Het vermogen van de groene koffieboon om een hoge bloedsuikerspiegel te helpen normaliseren of verlagen, kan op zijn beurt het risico op diabetes type 2 verlagen.

 

  1. Anti-aging eigenschappen

Groene bonen koffie extract heeft veel antioxiderende eigenschappen, waarvan is aangetoond dat de meerderheid de effecten van veroudering vertraagt. De hoge concentratie chlorogeenzuur in het groene koffie-extract vermindert roodheid van de huid (een gevolg van overmatige blootstelling aan zonlicht). Cafeïne bevat ook anti-aging eigenschappen. Het vermindert de ruwheid van de huid, de vorming van rimpels en verzacht kraaienpootjes. Geen wonder dat dermatologen en huidverzorging bedrijven extract van groene koffiebonen in hun producten opnemen!

 

  1. Ziektebeheer en -preventie

Groene koffiebonen zitten boordevol antioxidanten die helpen bij het bestrijden van schadelijke vrije radicalen in het lichaam. Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die belangrijke moleculen zoals lipiden en proteïnen aanvallen. Deze vrije radicalen kunnen bijvoorbeeld DNA beschadigen, waardoor gezondheidsproblemen kunnen ontstaan. In een studie uit 2004, gepubliceerd in het Journal of Agricultural and Food Chemistry, werd geconcludeerd dat chlorogeenzuur antioxidanten de proliferatie van vier soorten kankercellen kunnen voorkomen, wat suggereert dat extract van groene koffiebonen zelfs kan helpen om kanker te voorkomen.

 

  1. Verbetert energieniveaus, focus en stemming

De American Psychological Association heeft geconcludeerd dat cafeïne aanzienlijke effecten heeft op psychomotorische en cognitieve prestaties, op de psychologisch gezondheid, de bloeddruk en op atletische prestaties. Andere studies concluderen tevens dat cafeïne de aandacht, alertheid, motivatie en reactietijden kunnen verbeteren, om er maar een paar te noemen. 

 

Dus zet de koffie aan de kant en kies voor groene koffiebonen! Hoe? In First Energy Gum zit het groene koffieboon-extract. Bestel nu!

 

  1. The Journal of Nutrition, Volume 138, Issue 12, 1 December 2008, Pages 2309–2315, https://doi.org/10.3945/jn.108.095554
  2. The National Center for Biotechnology Information - J Agric Food Chem.2009 Jun 24;57(12):5365-9. doi: 10.1021/jf900012b
  3. Evid Based Complement Alternat Med. 2014; 2014: 718379. Published online 2014 Apr 10. doi:  1155/2014/718379
  4. Source: Harvard Medical School: Journal of Nutrition

Reacties

  • Danielle

    Hallo,
    Ik vraag me af of je last kan krijgen van slapeloosheid.
    Er wordt bij ‘gewone’ cafeïne vaak gezegd dat je het na een bepaald tijdstip niet meer moet innemen ivm met slaapproblemen die kunnen optreden.

    Vriendelijke groet,
    Danielle N.M. Wunderlich

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd