5X BETER VOORBEREID DE WEG OP

Na een langere periode van op z’n zachtst gezegd onhandig fietsweer, lijkt het eindelijk tijd te worden om die spierwitte benen aan zonlicht bloot te stellen. Ofwel, het is tijd om de weg op te gaan en de Tacx terug de kast in te duwen (Yay! Hopelijk tot volgende winter). Natuurlijk is dit een heerlijk moment, maar het vergt ook een beetje voorbereiding. Hieronder alvast een vijftal tips zodat je met plezier je eerste ‘metric-century ride*’ van dit jaar kunt aftikken.

 

  1. Fix de fiets!

Dit is natuurlijk tip 1, want met uitgedroogde remmen of droge bandjes gaat ’t allemaal niet zo soepel. Of nou ja, waarschijnlijk gaat het goed totdat je een keer echt hard moet remmen voor een loslopende kleuter of toevallig een stuk Belgisch wegdek tegenkomt. (lees: diepe gaten in het wegdek, sorry Belgen 😉) Check gewoon even of alles goed vast zit, er niets kraakt, en of je ketting nog goed op spanning is. Bonus punten als ie ook nog glimt, we weten tenslotte allemaal dat een schone fiets een snelle fiets is.

 

  1. Check het weerbericht voor je vertrekt

Het is natuurlijk verleidelijk om meteen een korte broek aan te trekken wanneer de zon eindelijk schijnt. Maar, soms kun je beter iets voorzichtiger zijn. Ten eerste voelt het waarschijnlijk een stuk warmer aan wanneer je in het zonnetje staat dan wanneer je met 30 km/u langsrijdt. Daarnaast heb je je knieën fulltime in de wind hangen, die houden het veel langer vol als ze een beetje warm blijven. Je knieën zijn precious goods oké! Tenslotte, mocht je nu onverhoopt toch een lekke band krijgen, dan sta je niet zwaar kou te kleumen tijdens de bandenwissel.

 

  1. #kitdoping on point?

Deze hashtag verwijst voornamelijk naar perfect matchende setjes, maar stiekem ga je helemaal niet harder fietsen als je van top tot teen in Rapha, Biehler, Void of whatever else ingepakt bent. Het is veel belangrijker dat je de juiste gear aantrekt. Denk aan handschoenen voor warme vingers en veiligheid. Arm en been warmers voor moeilijk in te schatten temperaturen. Baselayers en/of bodywarmers om je lichaam warm te houden en energie te besparen. Mogen we nog steeds refereren naar een snelle planga? Zet dat ding gewoon op, niemand wil opvliegende steentjes terugkaatsen met een oogbal.

 

  1. Omg, fietsers op de weg!

Dit is misschien een beetje verder gezocht, maar hou er alsjeblieft rekening mee dat wielrenners al een paar maanden uit het verkeersbeeld zijn verdwenen. Onbewust worden wielrenners daardoor soms minder snel (of helemaal niet) gezien, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit is trouwens een dingetje waar motorrijders ook mee te maken hebben. Het valt natuurlijk niet goed te praten, maar zelf extra goed opletten en voorzichtig rijden in gevaarlijke situaties kan een hoop problemen voorkomen. Uiteindelijk zit de automobilist toch best veilig in die kooi….

 

  1. Rustig opbouwen is verstandig

Aan de ene kant is het chill om met een gemiddelde van +33km/u te kunnen flexen op Strava. Aan de andere kant is het ook helemaal niet verkeerd om iets rustiger op te bouwen, zodat je aan het einde van het seizoen nog steeds kunt vlammen. Blessures liggen nu eenmaal op de loer wanneer je te enthousiast van start gaat en we willen juist lang kunnen genieten!

Niet lullen maar fietsen

Heb je deze vijf afgevinkt? Dan ben je bijna ready to go. Vergeet niet om 10 minuutjes van tevoren een gummetje te nemen. Deze geeft je net dat beetje extra alertheid en scherpte om alle loslopende kinderen en blinde automobilisten te ontwijken, en voorziet je van 100% motivatie om van je century ride te kunnen genieten. Natuurlijk hoef je tijdens het rijden niet te blijven kauwen, de cafeïne wordt namelijk binnen die 10 minuten kauwen al voor 99% in de bloedbaan opgenomen.

Marginal gains you know 😉

 

 

*Een metric-century is een fietsrit van 100 km, een gewone century is in mijlen en dus 160 km. Op Strava kun je de uitdaging aangaan om deze te rijden, waarbij je een trofee krijgt wanneer je de uitdaging voltooid hebt

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd