WAAROM BEWEGEN EEN NOODZAAK IS

Iedereen heeft ze inmiddels wel meerdere keren voorbij zien komen; de video’s met tips over hoe je thuis toch nog iets aan beweging kunt doen. Ondertussen laait de discussie verder op over waarom sportscholen nog steeds niet open mogen. Van topsporters, sportschoolhouders en personal trainers tot doctoren en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, allemaal benadrukken ze dat sporten extra noodzakelijk is geworden. Erik Scherder stelt zelfs dat te weinig lichamelijke inactiviteit een pandemie is. In deze blog beantwoorden we relevante vragen met betrekking tot dit onderwerp.

 

Kan regelmatige lichaamsbeweging mijn immuniteit vergroten?

De meeste mensen weten dat regelmatige lichaamsbeweging een positieve invloed heeft op het metabolisme en het psychologisch welzijn. Door te bewegen, verbeteren tal van lichaamsfuncties. Zo ventileren je longen beter wanneer je regelmatig sport en kan het neusslijmvlies de binnenkomende lucht beter bevochtigen. Maar word je immuniteit ook versterkt? Uit diverse onderzoeken blijkt dat in-actievelingen twee keer zo vaak ziek zijn als de sporters. Regelmatig bewegen helpt dus om ziekteverwekkers te bestrijden en je weerstand te vergroten. Veel bewegen haalt als het ware de immuun cellen uit hun schuilplaats en laat die cellen sneller door het lichaam bewegen. Zo zou een scherpere controle ontstaan op binnendringers. Maar is dit in alle gevallen zo?

 

Bestaat er zoiets als teveel bewegen?

We kunnen lichaamsbeweging zien als medicijn om onze immuniteit te vergroten. Maar er zijn aanwijzingen dat onze immuun cellen na extreme inspanningen, zoals een marathon of een zeer zware periode van langdurige inspanning, niet zo goed werken om infecties te bestrijden. Overdrijf het dus niet, dat sporten. Het verband tussen de hoeveelheid beweging en de kans op een luchtweginfectie volgt een patroon: het risico neemt af wanneer je meer gaat sporten maar schiet omhoog als je hierin doorslaat. Een Brits onderzoek door immunologen heeft aangetoond dat atleten die meer dan 7 tot 10 uur per week aan duursport doen twee keer zo vaak verkouden zijn als de groep die 3 tot 6 uur per week aan duursport doet. Fanatiek sporten verhoogt de hoeveelheid stresshormonen in je bloed. Je afweer wordt dan zo laag dat infecties makkelijker binnen kan dringen. Daarom balanceren topsporters vaker op het randje tussen topfit of ziek zijn.

 

Wat te doen?

Je wil niet inactief zijn, maar het is waarschijnlijk ook niet het beste moment om je normale training routine te verdrievoudigen omdat je extra tijd over hebt, of omdat je nu alvast wil gaan trainen voor een marathon. Uiteraard willen we niemand ontmoedigen ??om nieuwe doelen te stellen of een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar op dit moment is het beter om niet tot het gaatje te gaan en de intensiteit van je training iets te matigen. Juist nu is het belangrijk een balans te vinden tussen het hebben van een gezond immuunsysteem en fit zijn.

 

Sportscholen

Steeds meer sportscholen bieden gelukkig de mogelijkheid om buiten in kleine groepjes te trainen. Ook zijn er  online ook veel goede bronnen voor extra begeleiding. 

Als je een fervent sportschool bezoeker bent en veel aan krachtsport doet, dan is het lastig om je normale routine vast te houden. Niet iedereen beschikt namelijk over de benodigde ijzerwaren, met als gevolg dat spierverlies op de loer ligt. Misschien eens interessant om te kijken naar wat je met je eigen lichaamsgewicht kunt bereiken. Google eens op freeletics of calisthenics.

De essentie van deze blog is dat lichaamsbeweging, zelfs wanneer het om matige intensieve activiteiten zoals wandelen, joggen, fietsen of cardio-training gaat, helpt om stress te verminderen, de stemming te verbeteren en, zoals hierboven besproken, het metabolisme, psychologisch welzijn en het immuunsysteem helpt te verbeteren. Ook wanneer je je normale training in de sportschool niet kunt doen, is op een alternatieve manier in beweging blijven één van de beste dingen die je voor jezelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je gezond blijft. 

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd