Caffeine chewing gum: the sustainable winner

Cafeïne kauwgom: de duurzame winnaar

Ze beloven allemaal een boost aan energie, maar wat is de meest duurzame keuze? Koffie, energy drinks of cafeïne kauwgom? Het lijkt lastig om de impact van deze verschillende producten met elkaar te vergelijken maar dit kan dit wel. Via een zogenaamd ‘Life Cycle Assessment': een methode om de milieubelasting van een product in kaart te brengen gedurende de hele levenscyclus. Van de winning van grondstoffen tot afvalverwerking. Het resultaat: cafeïne kauwgom voert de ranking aan op het gebied van milieu-impact en blijkt voor consumenten vooralsnog de duurzaamste keuze.

Steeds meer bedrijven denken na over hun impact op mens en milieu en hoe dat te verduurzamen. Het consultancybureau Stripe Blue helpt ondernemingen strategisch na te denken over duurzaamheid. Door hun datagedreven aanpak wordt een duidelijk beeld van de C02 voetafdruk in kaart gebracht. Die analyse is vervolgens de basis voor een actieplan gericht op verdere verduurzaming. Voor First Energy Gum, in Nederland marktleider in cafeine kauwgom, heeft Stripe Blue onderzocht hoeveel energie, materialen en ingrediënten nodig zijn voor de productie van de gums, via een Life Cycle Assessment.

Onderzoek: Cafeïne kauwgom afgezet tegen koffie en Energy Drinks
Jan Maarten Laurijssen, managing partner bij Stripe Blue over de onderzoeksresultaten; “Bij het analyseren van de CO2-voetafdruk hebben we ook onderzocht hoe de productie van de gums zich verhoudt tot de productie van andere energieboosters met een gelijke hoeveelheid cafeïne van 80 milligram.

Koffie heeft een vrij lange logistieke route. De teelt, gebruik van kunstmest en pesticiden, oogst, wassen, drogen, branden, vermalen en uiteindelijk het verpakken van koffie in cups dragen allemaal bij aan de uiteindelijke CO2-uitstoot. Bovendien maakt een cupje nog geen koffie, daar heb je ook een koffiezetapparaat en heet water voor nodig. Oké, dat is per kopje verwaarloosbaar, maar het hoort wel bij het totale plaatje.

Voor een blikje energie drink zit het grote verschil vooral in volume en transport. Ga maar na, de energieboost van één pallet First Energy Gum staat gelijk aan 10,5 pallets met blikjes energiedrank. Hierdoor is de CO2-impact door transport alleen al veel groter. Bovendien is de productie van de blikjes zelf erg energie-intensief, zeker als het gemaakt wordt van nieuw aluminium. De mijnen waar bauxiet, het erts waar aluminium van gemaakt wordt, zijn erg vervuilend.”

Cafëine kauwgom en impact: van lelijk eendje tot lijstaanvoerder
Dat de cafeïne kauwgom van FIRST Energy nu de groene lijst aanvoert is verrassend, omdat het merk tot voor kort nauwelijks bezig was met duurzaamheid. De uitkomsten van het LCA zijn het gevolg van een omslag bij de ondernemers die twee jaar geleden is ingezet. Olympisch kampioen Mark Tuitert, oprichter van FIRST Energy, vertelt: “Met ons team waren we uitgenodigd door Boyan Slat, oprichter en CEO  van The Ocean Cleanup. Tijdens een rondleiding kregen we te horen over het werk dat ze doen en de impact die ze maken. Enorm inspirerend, maar tegelijkertijd zaten wij ook met het schaamrood op de kaken. "We realiseerden ons dat we totaal niet bezig waren met duurzaam ondernemen.”

Gemotiveerd om het anders te gaan doen, is het team van FIRST Energy een project gestart om op alle fronten te verduurzamen. Zo is de productie verplaatst van de VS naar Europa. Een enorme besparing op transport. Tegelijkertijd is de verpakking aangepast; waar er eerst vijf verschillende lagen waren, zijn dat er nu nog maar twee. Er werd gekeken naar alle fases die het product doormaakte, van het begin tot het eind. Per fase werd de CO2-footprint berekend. Daardoor kreeg de producent een goed beeld van wat de impact is en waar de prioriteiten en kansen liggen om verder te verduurzamen. Ingrediënten, logistiek, verpakking, productie, energieverbruik, afvalstromen; het is allemaal in kaart gebracht inclusief bijbehorende berekeningen en CO2-footprint.

Michael Hekking, Founder & First Officer bij FIRST Energy:  “Als het gaat om de hoeveelheid cafeïne, dan valt op dat in één kop koffie en een blikje energiedrank evenveel cafeïne zit als in twee gums van First Energy Gum, namelijk 80 mg. Het voordeel van de gums is dat de cafeïne via je mond sneller wordt opgenomen, waardoor je sneller die energieboost krijgt. Binnenkort lanceren we een gum met geen 40mg maar 80 mg cafeïne. Qua volume en energie is de boost nóg efficiënter. Tof dus dat onze kauwgom niet alleen een praktisch en snel alternatief voor je Energy shot is, maar ook nog eens één met een lagere CO2-footprint. Dat is gewoon een extra motivatie voor ons. Het meest duurzame is natuurlijk helemaal geen kauwgom, koffie of energiedrank maar of we daar nou per se vrolijker van worden? Het bevat allemaal dezelfde energie boost. Smaken verschillen en iedereen heeft een eigen favoriete manier. Weet in ieder geval dat als je kiest voor duurzaam, de gums van FIRST Energy daar in het voordeel zijn.

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.