5 WORKOUTS OF JE VAN ENERGIE TE VOORZIEN

Je hoort het ook vast wel eens om je heen, “Ik heb vandaag echt geen energie om te sporten”, natuurlijk kun je van sporten moe worden, vooral wanneer je een intense of langdurige training doet. Maar wist je dat bewegen, behalve dat het je fysiek en mentaal sterker maakt, je een extra energie boost geeft? Vaak is het juist een gebrek aan planning of motivatie die een struikelblok vormt en je ervan weerhoudt om voldoende te bewegen. Maak daarom ruimte vrij in die kalender van je, en probeer eens één van deze (of gewoon alle 😉) workouts te doen en je energie een + te geven!

1. Wandelschoenen aan en gaan!

We know, het klinkt niet heel spannend! Wandelen is echt een super relaxte manier van bewegen waarbij je je energieniveau weer op peil kunt brengen. Vooral wanneer je dit in de natuur doet, zorgt het ervoor dat je meer zuurstof opneemt en tegelijkertijd je humeur een boost geeft. Tenslotte kun je wandelen goed combineren met het luisteren van je favoriete podcast!

2. HIIT it!

Hoewel je je na een High Intensity Interval Training waarschijnlijk vermoeid zult voelen, is het een zeer efficiënte en effectieve vorm van training. Lekker even all-out gaan, die spieren flink aan het werk zetten en al je zorgen even vergeten. Je wordt er op den duur fysiek sterker van, het is gezond voor je hart, het activeert je verbranding en het kost je minder tijd dan een cardio training. En door de hoge intensiteit kun je na je training het beste 2 tot 3 dagen actieve rust (lichte activiteit kan wel gewoon) nemen en voldoende slapen.

3. In het wiel

Als beginnend wielrenner zal de intensiteit en afstand in het begin even wennen zijn, maar wanneer je eenmaal regelmatig op de fiets stapt zul je ongetwijfeld bekend zijn met het ontstressende effect ervan. Fysiek word je natuurlijk sterker en verbeter je je conditie, maar mentaal kan fietsen je ook een gezonde boost geven, dit komt deels door de aanmaak van het ‘gelukshormoon’ Endorfine en misschien ook wel gewoon van het feit dat je gewoon even lekker buiten bent.

4. Namasté

Ben je al bekend met de ‘Lotus pose’ of de ‘cat to cow’ pose? Met yogaoefeningen kun je even helemaal tot jezelf komen door te focussen op je ademhaling en bewegingen. Hierdoor kom je helemaal tot rust en nemen de stresshormonen in je lichaam ook af. Behalve dat je van yoga sterker en flexibeler wordt, hou je ook meer energie over die je aan andere dingen kunt besteden :)

5. Zwemmen

Vast niet iedereen gaat het hier mee eens zijn, maar wij vinden dat er niets relaxter dan in het water duiken en een uurtje baantjes te zwemmen. Een bijkomend voordeel is dan ook dat je met zwemmen weinig risico loopt op blessures. Oh ja, nog een tip – dit is officieel geen workout te noemen –, maar het nemen van een ijskoude duik of douche is ook zeker aan te raden wanneer je je afweersysteem en energieniveau een boost wil geven! Mocht je hier meer over willen weten, dan raden we je aan om de ‘Wim Hof method’ eens te checken voor meer informatie.

Nu jij!

In deze blog las je over vijf workouts die je zou kunnen doen om je energieker te voelen, je stresslevel te verminderen en tegelijkertijd zowel fysiek als mentaal sterker te worden. Mocht je wat extra motivatie nodig hebben om aan die workout te beginnen, pak dan eens een gummetje! Voor je het weet zet je een PR 😉

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd